Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Týždeň v astronómii a kozmonautike od 15.1.2018 do 21.1.2018

Dátum: 14.01.2018
Autor: Podduklianske osvetové stredisko
Týždeň v astronómii a kozmonautike od 15.1.2018 do 21.1.2018
Dianie v astronómii a kozmonautike

Merkúr môžeme pozorovať ráno nízko nad juhovýchodom. Mars a Jupiter nájdeme na rannej oblohe.Podobne nízko nad juhovýchodom ráno nachádzame i Saturn.Urán v prvej polovici noci v súhvezdí Ryby, Neptún nájdeme večer nízko nad juhozápadom vo Vodnári. Venuša je nepozorovateľná. Začiatkom týždňa dôjde k zoskupeniu Saturnu, Merkúru a Mesiaca ráno avšak nízko nad juhovýchodom. Mesiac bude 17. januára v nove, čím sa vytvoria vhodné podmienky pre pozorovanie nočnej oblohy.

Významné astronomické udalosti v roku 2018 – pokračovanie

Zatmenie Slnka (11. august)

Môžu ho pozorovať obyvatelia severnej Európy a severovýchodnej Ázie. Bude to však iba čiastočne zatmenie.

Perzeidy (12. – 13. august)

Perzeidy neodmysliteľne patria k augustovej oblohe. Sú najznámejším a najobľúbenejším meteorickým rojom. Tento roj je obľúbený preto, že je aktívny v lete a vďaka príjemným teplotám ho možno ľahko sledovať niekoľko nocí. Je jediný, ktorý nesie aj poetické meno slzičky svätého Vavrinca. Aktivita roja začína v polovici júla a končí v druhej polovici augusta. Tento rok sa maximum predpokladá od večera 12. augusta do rána 13.augusta. Početnosť sa odhaduje až 110 meteorov za hodinu. Materským telesom je kométa 109P/Swift –Tuttle objavená v roku 1862. Meno roja pochádza od súhvezdia Perzeus, v ktorom sa nachádza radiant, teda miesto na oblohe, z ktorého zdanlivo vylietavajú meteory. Súhvezdie Perzeus je pozorovateľné počas celej noci na severovýchodnom obzore. Rýchlosť Perzeíd je pred vstupom do zemskej atmosféry až 59km/s, vďaka čomu sú meteory jasné a často za sebou zanechávajú výraznú žiariacu stopu.

Prelet vianočnej kométy (polovica septembra)

Je azda najočakavanejšiakometárna udalosť. Kométa 46P/Wirtanen sa po viac než piatich rokoch vracia do blízkosti Slnka a Zeme. Kométu objavil americký astronóm Carl A. Wirtanen 17.januára 1948. Ide o krátkoperiodickú kométu s obežnou dobou 5,44 roka. Podmienky pre kvalitnejšie pozorovanie aj pre majiteľov menších ďalekohľadov nastanú približne od polovice septembra. V tom čase sa jej jasnosť vyšplhá asi na 10 magnitúd, no výška nad obzorom nepresiahne 20 stupňov. Od druhej polovice novembra sa kométa dostane vyššie nad obzor a jej jasnosť dosiahne piatu magnitúdu. Deň pred Štedrým dňom minie hviezdu Capellu iba na pol stupňa. Ľuďom idúcim na polnočnú omšu sa naskytne unikátna príležitosť, keď môžu vidieť priamo nad hlavou vianočnú kométu. Kométa bude postupom času mierne slabnúť, ale aj na Nový rok by mala byť viditeľná voľným okom. Predpovede s podobnou jasnosťou ako tento rok už nepočítajú. Ďalšia možnosť vidieť kométu na vlastné oči sa tak skoro nevyskytne.

Geminidy (13. – 14. decembra)

Patria k najaktívnejším meteorickým rojom. Materské teleso u väčšiny rojov sú kométy, ale u Geminíd je to blízkozemský asteroid 3200 Phaethon, objavený v roku 1982. Aktivita roja trvá od 7. – 17.decembra. Maximum sa predpokladá na 14. decembra. Geminidy vletia do atmosféry rýchlosťou 35km/s, pričom prenikajú najhlbšie zo všetkých meteorických rojov.

Konjukcia Jupitera a Merkúra (21.december)

Nastane ráno po 6. hodine a 30. minúte. Zoskupenie bude pozorovateľné už od 18.decembra. Vzdialenosť planét bude asi jeden stupeň. Napravo vyššie im spoločnosť bude robiť jasná Venuša.