Preskočiť na hlavné menu Preskočiť na obsah
Preskočiť navrch stránky Preskočiť na koniec obsahu

Týždeň v astronómii a kozmonautike od 27.11.2017 do 3.12.2017

Dátum: 27.11.2017
Autor: Podduklianske osvetové stredisko
Týždeň v astronómii a kozmonautike od 27.11.2017 do 3.12.2017
dianie v astronómii a kozmonautike

Saturn je už iba krátko večer veľmi nízko nad juhozápadom. Na oblohe nájdeme v prvej polovici noci Neptún i Urán. Ráno na juhovýchode je vidieť Mars. Jupiter pomaly stúpa vyššie, avšak stráca sa Venuša. Mesiac pomaly prejde z prvej štvrtiny do splnu, čo nebude vytvárať najvhodnejšie podmienky pre nočné pozorovania oblohy.

Objavili obriu planétu

Vedci objavili u vzdialenej trpasličej hviezdy obriu planétu, ktorá by podľa teórie formovania planét nemala existovať. Informovala o tom britská Kráľovská astronomická spoločnosť (RAS), ktorá sa odvoláva na odbornú správu Warwickej univerzity v strednom Anglicku. Existencia tohto planetárneho monštra nesúceho označenie NGTS-1b podľa vedcov odporuje teórii utvárania planét, že planéty tejto veľkosti nemôžu vznikať okolo tak malých hviezd. Teórie pripúšťajú, že malé hviezdy môžu formovať skalnaté planéty, ale nemôžu dostať dohromady dostatok materiálu na vytvorenie planét veľkosti Jupitera. NGTS-1b je však plynný obor. Vzhľadom na svoju veľkosť a teplotu je planéta známa ako„horúci Jupiter“, čo je trieda planét veľkých prinajmenšom ako Jupiter z našej slnečnej sústavy. Na rozdiel od Jupitera je NGTS-1b veľmi blízko svojej hviezdy, len tri percentá vzdialenosti Zeme od Slnka. Oblet okolo hviezdy jej trvá 2,6 dňa, čo znamená, že rok na tejto planéte trvá približne dva a pol pozemského dňa. Zvláštna dvojica telies sa nachádza asi 600 svetelných rokov ďaleko od Zeme v súhvezdí Holubica. Označenie dostala podľa robotického zariadenia pre hľadanie planét Next-Generation Transit Survey (NGTS), ktoré sa nachádza v púšti Atacama v Chile a tvorí ho sieť 12 teleskopov.